Катя Бабкіна, українська письменниця, редактор журналу Esquire, автор проекту «Вірші вночі», розповіла нам про особисте, улюблені книжки, фільми та творчість під час війни.
Писати — це все, що я вмію, і це мені шалено подобається.
Я — людина, громадянин, письменник. У нас у всіх дуже багато ідентичностей, але я намагаюся не встромляти собі в тім'ячко кіл однієї лише характеристики. Наприклад, я можу бути трошки морква.
Бути українською письменницею круто і дуже пізнавально. Писати — це все, що я вмію, і це мені шалено подобається.
Так історично склалося — з цього боку книжки говорять, а з того — слухають. Очевидно, що сенс літератури це в тому числі і її формуюча функція, щось, що змушує людину думати.
Не просто в матеріальному плані бути українською письменницею, але і не так страшно, як про це всі говорять. Чи можна заробити на життя з літератури? Можна, але на яке — під словом “життя” ми ж часто розуміємо дуже різні речі.
У нас відсутня цивілізована інституційна співпраця у сфері книговидання та розповсюдження. Ми не знаємо, як продавати книги, як продавати людям читання загалом, як продавати автора як персонажа. Окремі видавництва тільки починають цим займатися, і це дуже круто, але це тільки перша сходинка.
Кожна людина має щось робити. Інакше вона не може почуватися щасливою.
Я не знаю, скільки часу має пройти, перш ніж в нас з’являться свої модні і продавані герої від літератури — письменники-персонажі.
Я пишу заради задоволення — це найчесніша відповідь. Це мій спосіб взаємодії зі світом. Прошита базова опція — як їсти, наприклад.
Кожна людина має щось робити. Інакше вона не може почуватися щасливою.
Я працюю у журналі Esquire — це в якомусь сенсі робота мрії. В першу чергу я туди пишу, а також — знаходжу героїв, місця, домовляюсь про інтерв’ю, залучаю фрілансерів та вичавлюю з них тексти, іноді врешті редагую. Чомусь посада називається «редактор».
Хороший текст — це інформація плюс метафорика, ритміка, формулювання речень, цвяшечки, на яких тримаються різні дверцята і дірочки, у яких лежать горішки, які читач має знайти і з’їсти; це мова, темп тексту, паузи, видихи і вдихи.
З одного боку дуже приємно, коли в тебе беруть автографи, просять сфотографуватися на вулиці і так далі. З іншого боку — це позбавляє тебе частини приватності, відчуття безпеки та здорового усамітнення.
Не можу сказати, що вечорами я сиджу і думаю: «Чорт, я письменниця і це так соціально важливо». Я так не роблю. Ніхто, хто дружить з головою, так не робить. Я легковажна і проста людина.
Будь-які мрії та ідеали — це певна коробочка, в яку ти намагаєшся напхати дійсність та себе самого. Важливо, щоби те, що не влазить, не робило нас нещасними.
Моя перша мова — російська. Говорити українською — це моє свідоме рішення.
Я з абсолютно радянської сім’ї. Я дійсно вірила в те, що “Москва — столица нашей родины” та часто засинала під розповіді «про пограничника Карацупу и его собаку». Так виховали.
Я багато зараз пишу. Жити мені зараз страшно, а писати нормально.
Все своє дитинство я знаходилась у контрверсії з середовищем через те, що я була російськомовною, нехрещеною, не вірила в Бога та не ходила до церкви, слабо розуміла важливість Степана Бандери і все це відбувалося в місті Івано-Франківську.
Мені страшенно подобалося заглядати через двері до церкви та дивитися, що там відбувається. Кожної суботи мене водили в музей атеїзму — це було також в церкві, і там було круто.
З п’ятого класу я вчилася в гімназії, вона була схожа на пекло. Там дітей пресували за найкращими зразками радянської педагогіки, просто все це вдягали в релігійні та українські національні шати. Треба було ходити на на молебені, навіть якщо ти не віриш у Бога, а кожен ранок починався з молитви.
Ніхто не мав там права на «інакшість», там нікому нічого не пояснювали — просто змушували, і мені вже тоді здавалося, що 10 років — це не той вік, коли варто свідомо робити вибір щодо релігійності, мови та інших важливих ідентичностей. Тому в часи навчання доводилося захищати визнання того, що моя сім’я розмовляє вдома російською мовою і що моя мова має таке ж право на існування, як і українська. У мене навіть була виписана стаття з Конституції, яка підтверджувала мої слова та дозволяла мені дзвонити мамі з телефону-автомату в коридорі школи та говорити з нею російською мовою — і щоби ніхто потім не видихав в спину «кляті москалі». Звісно, коли я виросла, я втекла в звичайну хуліганську школу. Там виявилося, що я володію українською краще за всю гімназію разом взяту.
Є люди, яких блокує війна і знерухомлюють теперішні події. Знаєте, як кажуть водії — є люди-гальма і люди-газ. Одні в складній ситуації тиснуть гальма, інші — газ. Мабуть я — ті другі люди. Я багато зараз пишу. Жити мені зараз страшно, а писати нормально.
Все, що нам залишається — жити з цим i вчитися перетворювати стрес на конструктив, думати про краще.
Я, звичайно, вірю в гуманітарний бекграунд, але Піраміда Маслоу все ще існує і її ніхто не скасовував. З огляду на теперішні події ми ще довго не зможемо закрити свої потреби базових рівнів, і я не знаю, кому і на скільки вистачить розуміння, чому так і навіщо взагалі це все відбувається.
Як я справляюся зі стресом? Багато їм, багато працюю, все ще багато подорожую, міцно тримаюся людей, яких я люблю і речей, в які я вірю, та розумію, що все, що зараз відбувається — важливо та потрібно нашій країні.
Перше, що я прочитала сама — оповідання Оскара Уайльда «Егоїстичний велетень».
У мене є багато людей, яким я вдячна — я кажу такі «дякую» особисто.
Є речі, які дані кожній людині від народження — кількість ніг, рук, темперамент і так далі. Але в загалом в житті за все відповідальний тільки ти сам. І саме ти можеш все змінити.
Зараз ми всі здобули собі нездоровий багаж досвіду життя поряд із смертю. Зокрема, це трошки знецінює людське життя. Пам’ятаю, який був жах, сльози і все на світі, коли застрелили Нігояна, і через два місяці люди вже ховали десятки хлопців на Майдані, це сприймалося трошки спокійніше. А тепер я нормально їм, живу, подорожую, розважаюся, поряд з тим, що в нашій країні вбивають людей майже кожного дня.
Все, що нам залишається — жити з цим і вчитися перетворювати стрес на конструктив, думати про краще.
Слухаю дуже різну музику під настрій. Це може бути Mgzavrebi, «Обе две», Емінема, «Бумбокс», Біллі Холідей, The Beatles, Еллу Фіцджеральд, пісні з радянських мультиків, Майю Кристалінську, Daft Punk, Фейст, Лізу Екдаль чи “Океан Ельзи”. Мабуть, я не перебірлива.
Я не відчула катарсису на ювілейному концерті «Океану Ельзи» в Києві. Так, я чула свої улюблені пісні, бачила кльову атмосферу, але мене чомусь, не накрило позитивом.
Слухати музику для мене — це окреме заняття. Я не можу її влючати фоном, не можу працювати, коли у когось грає музика. Я заледве навчилася під музику водити, в інших випадках вона мені заважає.
Дуже подобається слухати музику з вінілів. Люблю цей глибокий оксамитовий звук. Я не меломан та не знавець музики, але в мене є багато платівок, які я купую на різних барахолках по всьому світу.
Я не відчула катарсису на ювілейному концерті «Океану Ельзи» в Києві. Так, я чула свої улюблені пісні, бачила кльову атмосферу, але мене чомусь, не накрило позитивом, котрим вибухнули тисячі людей в соцмережах одразу після події. Це було добре — так. Але душа помірно розквітла, ніяких сліз радості і метеликів в животі. Порівнювала свої враження з чужими і було таке дебільне враження, ніби я недоотримала якоїсь радості, ніби десь за рогом роздавали безкоштовно шості айфони, а я підійшла, але не взяла.
Мені дуже подобається фільм “Арізонська мрія”. Кожного разу він мені подобається по-різному. Тому коли мене питають, який мій улюблений фільм — я кажу про цей.
Люблю дуже якісне, але зрозуміле і касове кіно — “Залягти на дно в Брюгге”, “Сім психопатів”, “Безславні виродки”, “Леон”. Часто можу не розуміти арт-хауса і не дуже переживаю з цього приводу.
Обожнюю фільми про вампірів, тому раджу подивитися останній фільм Джармуша “Виживуть тільки коханці”.
Разів триста читала книжку “Три мушкетери” та двісті “Віднесені вітром”. І що?
У дитинстві я дуже любила Ганса Крістіана Андерсена, Джеральда Дарелла і Оскара Уайльда.
Дуже подобається оповідання Борхеса “Дім Астеріона”. Це три сторінки тексту. Там все так просто і раптом таке щастя в кінці, від того що круто написано. Добре, що є такі тексти.
Мене свого часу дуже вразив Мілорад Павич. Люблю Володимира Набокова. Рея Лоригу. Лорку. Фаулза. Хоссейні. Палланіка. Еріка-Емануеля Шмідта.
Читала майже все, що написав Сергій Жадан, і майже все мені сподобалось. Читала все, що написав Тарас Прохасько, і абсолютно все сподобалось. З майже неперекладеного раджу швецького письменника Юнаса Хассена Хемірі.
Разів триста читала книжку “Три мушкетери” та двісті “Віднесені вітром”. І що?
Мені, наприклад, подобається книга Анни Райс “Інтерв’ю з вампіром”, хоча навряд чи це можна назвати серйозною літературою. Це чудова книжка про любовь і самотність — але після неї авторка мала померти від передозу, а вона наплодила сім тисяч неякісних сіквелів і пріквелів, навіщо?
Раджу прочитати книгу Нормана Дейвіса “Історія Європи”.
Страшенно люблю нудних письменників — Салмана Рушді та Орхана Памука. Мені вони, власне, не здаються нудними.
Хочу й надалі подорожувати, проте знаходити в собі сили не поїхати з України назавжди.
Люблю Нью-Йорк. В мене не було з ним «вхідних» складнощів, буферного періоду, навіть джет легу. Таке враження, що я там все життя прожила.
Мені подобаються маленькі приморські італійські та французькі міста, а також селища біля всіх цих неземних озер в Альпійсько-адріатичному регіоні.
Дуже сподобалися Бангкок та Стамбул. Люблю Берлін, жила там. Мені добре в Парижі і в Стокгольмі, але в першому дорого, а в другому — холодно. Не раджу їхати до Касабланки. Дуже кльова узбережна Швеція і французька частина Швейцарії, Каталонія, закинуті береги Мароко подалі від Гібралтару.
Дуже хочу мати більше часу на те, щоб читати та писати книжки.
Хочу й надалі подорожувати, проте знаходити в собі сили не поїхати з України назавжди.
Катерина Гриценко
Фото: Дмитро Куницький
Написать комментарий
Подпишите комментарий
Ваш комментарий добавлен!
Если вам интересно быть в курсе обсуждений этого поста, подпишитесь на комментарии.
Нет, спасибо
Спасибо! Комментарий добавлен!
Если вам интересно быть в курсе обсуждений этого поста, подпишитесь на комментарии введя свой электронный адрес.Комментарий будет опубликован после проверки
Для того, чтобы подписаться на комментарии этого поста введите свой электронный адрес.Спасибо! Комментарий добавлен!
Спасибо!
Ваш камментарий будет добавлен после модерации!
Спасибо!
Вы успешно подписались на комментарии!
Редактировать комментарий
Ответить на комментарий
Подпишите комментарий
Ваш комментарий добавлен!
Если вам интересно быть в курсе обсуждений этого поста, подпишитесь на комментарии.
Нет, спасибо
Комментарий добавлен!
Если вам интересно быть в курсе обсуждений этого поста подпишитесь на комментарии введя свой электронный адрес.Комментарий будет опубликован после проверки
Для того, чтобы подписаться на комментарии этого поста введите свой электронный адрес.Спасибо! Комментарий добавлен!
Спасибо! Ваш камментарий будет добавлен после модерации!
Спасибо! Вы успешно подписались на комментарии!