Новий кіно-маніяк у команді Open.ua і його огляд фантасмагорії за романом Бориса Віана.
Кіно Мішеля Гондрі ніби майстроване в творчому дитячому гуртку. Його інфантильний стиль підкорює, як будь-який DIY подарунок, і при цьому наділений зовсім недитячою осмисленістю.
Ще до перегляду стрічки «Піна днів» годі було й сумніватись у творчій відповідності Бориса Віана та Мішеля Гондрі. Письменник-бунтар першої половини двадцятого століття та сучасний режисер-самодур – обоє французи із самобутнім, ні на що не схожим підходом до власної професії і загалом до життя. Кращого за Гондрі («Вічне сяйво чистого розуму», «Перемотка», «Наука сну») кандидата на фільмування іскрометної «Піни днів» якщо і можна знайти, то не варто.
Кіно Мішеля Гондрі ніби майстроване в творчому дитячому гуртку – ліпка пластиліну, фломастерні розмальовки, вирізання з картону, клеєння аплікацій, тощо – неотесаний і нестримний дитячий імаджинаріум. Його інфантильний стиль підкорює, як будь-який DIY подарунок, і при цьому наділений зовсім недитячою осмисленістю. Іграшкові забавки на екрані проростають контекстами і перетворюються на сувеніри-брелоки, які ти приречений вертіти в голові ще довгий час. Брелоки на ключах від потаємних комірок світогляду.
Основний інгредієнт – не сюжетний кістяк, а магія деталей. Образи, що зустрінуться тобі по дорозі – поетичні рядки.
Ареал стрічки кишить чудернацькими механізмами і персонажами, що взаємодіють між собою на фоні зовсім звичних і буденних нам – хоч і ретро – пейзажів. Фішка в тому, що саме ці реальні пейзажі виявляються декораціями і спецефектами, а не навпаки. Режисер досягає неабиякої майстерності у своєму фірмовому стилі.
Головний герой, заможний і життєдайний Колен (Ромен Дюріс) – винахідник у винайденому світі. Відсутність пасії – єдина його нестача, яка, проте, швидко заповнюється не менш життєдайною Хлоєю (Одрі Тоту). Вони щасливі разом, але в якийсь момент виявляється, що їхній світ заселяють не лише дивакуваті атракціони, але і досить специфічні хвороби – як то лілея, що проростає у грудях Хлої.
Життєрадісна атмосфера поступово занепадає, аж доки остаточно не перетворюється на чорно-білу руїну. Колен зі шкіри лізе, аби врятувати кохану. Негараздами обростають не лише головні герої, але і їхнє найближче оточення. Виявляється, що на благополуччі Колена трималась гармонія усього фрикативного світу. Трагічної участі не уникають ні вишукані дотепи, ні обдароване мишеня-служка, ні всемогутній Жан-Соль Партр, ні візуальна подача. Барвистий світ поступово відмирає, загиблих поїдають машини для миття і полірування підлоги.
Подібне кіно неможливо заспойлити, адже основний інгредієнт – далеко не сюжетний кістяк, але магія деталей. Якщо ти не дерев’яний, то обов’язково отримаєш задоволення, крокуючи разом з героями навіть найбанальнішим сюжетним маршрутом. Образи, що зустрінуться тобі по дорозі – поетичні рядки.
алкопіаніно
риба з-під крану
вікна що заростають пліснявою
лілеї в легенях
ковзанярі-хрестоносці
житло яке зсихається марніє від злиднів
хмаринка на крані
сонячні струни
їжа що тремтить від погляду
око у скельці
город у шухляді
виразки в стінах
і членистоногі бетеери
Час від часу до ретро-реалій вторгаються новітні образи: хмарочоси, висотні крани, марки сучасних автомобілів. Спочатку це схоже на брак, але згодом розумієш, що такі появи — аж ніяк не халатна випадковість. Скоріше, зухвалий флірт з глядачем – щось подібне ти робиш, коли «ненароком» зачіпаєш симпатичну тобі людину з надією ближче познайомитись.
Оцінка: 9/10
Текст створено завдяки Школі кінокритиків, що благополучно відбулася в рамках четвертого Одеського Міжнародного Кінофестивалю 2013 року, і учасником якої автору поталанило бути.
Абсолютная ненависть только к бездарному и безвкусному подходу в интонациях и в тембрах голосов в таком тонком и чувственном минишедевре кино.
open.ua,давайте писать Вражеку чаще;)
Что касается пресловутой "вытянутой руки", поддерживаю предыдущего комментатора. Рецензия должна передавать отображаемую автором реальность, но никак не сюжетную канву. За содержанием лучше обратиться к первоисточнику, или же в кино, в конце концов, сходить:)
Щодо "вытянутой руки": рецензія має не переказувати фабулу, а передавати враження, емоційний слід від фільму - саме це й є у цьому тексті.
Тож, гадаю, що критикувати автора, насправді, немає чого. Лише, якщо шукати бліх.
але все це звісно, не означає, що рецензія погана. навпаки - гарна. поетична навіть.
"ФРИКАТИВНИЙ - який утворюється тертям видихуваного повітря в щілині між зближеними органами мовлення (про звук); щілинний".
більше рецензій українською - це здорово, от тільки не бійтесь заглядати у словник:)
кострубатий текст, вода в ступі, tbh